De hoofdroute (7 kilometer) is gemarkeerd met palen met in het rood het internationale MTB-teken (driehoek met daaronder 2 rondjes).
De afkortingen voor de beginners-/kinderroute (5 kilometer) zijn gemarkeerd met palen met in het rood het internationale MTB-teken (driehoek met daaronder 2 rondjes) met in het rode driehoekje een wit driehoekje.
De moeilijkheidsgraad van deze route is rood (moeilijk).
De route heeft 2x een parallel lus met de moeilijkheidsgraad: blauw (gemiddeld), 1x een parallel lus met de moeilijkheidsgraad: rood (moeilijk) en 3x een parallel lus met de moeilijkheidsgraad: zwart (zeer moeilijk).
Je kunt de route starten bij:
Er is een GPS-track bestand beschikbaar.
De startcoördinaten zijn: N 52.44947, E 4.67245.
Spaarnwoude is een gecreëerd natuurgebied langs het Noordzeekanaal, grofweg gelegen tussen IJmuiden, Velserbroek en Halfweg. Het gebied omvat 1600 hectare grond.
Het terrein staat ook bekend als Velsen Valley. Jaarlijks worden hier de grote muziekfestivals gehouden.
De start van de route is bij de 3 gestapelde betonnen “Lego” stenen met het rode MTB teken. Je start direct met een klein klimmetje gevolgd door een pittige afdaling. Vervolgens rijd je over 2 houten bruggetjes en de volgende klim dient zich alweer aan.
Het singletrack parcours is speels en gevarieerd. Kleine klimmetjes worden gevolgd door pittige afdalingen. De route bevat houten bruggetjes, schelpenpaadjes en gras. Op de top van de heuvels geniet je van prachtige uitzichten.
De hoofdroute kent een aantal afkortingen, aangegeven met het internationale MTB teken in het rood met in het rode driehoekje een wit driehoekje. Volg je deze afkortingen (Beginners-/ kinderroute) dan is de lengte 5 kilometer.
LET OP!!! Respecteer de andere gebruikers van het recreatiegebied, zoals ruiters en wandelaars. Pas je snelheid aan.
Recreatieschap Spaarnwoude, 023-5202820
Onderhoud en ontwikkelingen aan de route zijn te volgen via Facebook.
Voor deze route is geen vignet verplicht, echter wordt een (jaarlijkse) vrijwillige bijdrage zeer op prijs gesteld. Van de opbrengst kan de route onderhouden worden. De onderhoudsgroep(en) bestaan volledig uit vrijwilligers, rijders zoals jij. Wil je ook af en toe meehelpen? Meld je dan aan.
Klik op het vignet en je wordt door gelinkt naar de donatiepagina.
Reacties
Beoordeel routeDe route lag er top bij.De nieuwe lussen zijn een leuke toevoeging.De boomstammen liggen als een soort boomwortels in de grond gegraven wat het lijkt overkomen als een technische wortelklim.Zowel naar beneden als omhoog.Helaas waren niet alle lussen open maar we gaan hier weer vaker komen. De natuurlijke wortelklim begint ook weer langzaam door het granulaat te komen (niet weer dichtgooien aub) Door de verschillende lijnen te pakken is het leuk dit parcour meerdere malen achter elkaar te rijden.
Route lag er echt prima bij vandaag, toffe nieuwe stukken met oa de rockgarden en een pittige afdaling. Ook wat afzettingen van nieuwe stukken en uitgegraven maar nog niet geprepareerde nieuwe delen, dat belooft veel goeds! In tegenstelling tot een paar jaar terug is het ook in dit seizoen prima te doen door het goede onderhoud, heel fijn!
Op dit moment is de route extra uitdagend op de klimmen met modder, maar de route is redelijk te doen ondanks het weer. Lekkere hoogte meters en uitdagende technische stukken, korte route maar toch lekkere hoogtemeters. De route wordt goed onderhouden 👍.
Het is een mooie, zware & technische route. Ook bij nattigheid goed te fietsen, veel beter dan vroeger. Wel een parcours voor de wat meer gevorderde biker en daarom extra tof. Hulde aan de bouwers!
Voor de tijd van het jaar ligt de route er eigenlijk best goed bij, maar normaal gesproken in het voorjaar en de zomer helemaal top. Helemaal schoon thuis kom je echter niet. Ik zie regelmatig verbeteringen en contouren van uitbreidingen verschijnen.
Zelf in jaren nog nooit lek gereden, maar dat zal met de banden keuze te maken hebben.
De laatste beoordelaar kan beter op de UHR blijven.
Best een leuke route maar waarom afgezaagde boomstronken van 10cm hoog/15cm doorsnee midden op het pad?? levensgevaarlijk eigenlijk. De bruggetjes zonder gaas en enige vorm van leuning ook. Geen bewegwijzering voor alternatieve route om bruggetjes te omzeilen, dus zoeken naar de paden. De kleuren hier aangegeven komen niet overeen met wat daar staat. Ik zat na 35 min aanklooien en zoeken weer in de auto. Er zijn betere opties als je toch een eind moet rijden met de auto ervoor.
Rij de laatste tijd gemiddeld 4x lek perweek.
Bramen op de route kost wat banden.
Wel een top parcour en voor je conditie ook
Route is normaal top, ligt er nu door onderhoud slecht bij. Er is gesnoeid waardoor veel braamstruiken en snoeisel op de route ligt op 1e en 2e stuk.
2 fietsen 3 lekke banden…
Lopend naar huis🫣
mooi parcour ,pittige klimmen en dalen.ook moeilijke stukken,links boven in parcour heb moeilijke route rechts af gevolgd,dan komt 300m later bordje tegen links naar boven,en niet naar rechts water over,had het idee dat naar boven tegen gestelde richting was.mooi uitzicht op uitkijktoren.
Wat beoordelen mensen (Richard) de route toch tov de ranglijst, en inhoudelijk nog niet juist ook. Hoogte verschil Spaarnwoude is just hoog. Bewegwijzering overal goed en aanwezig en parcours goed onderhouden. Lekker in de zandbak gaan rijden dan!
Top route hoor. Mooie technische stukken, kort en pittig. Gezien de ondergrond goed onderhouden. Drops kunnen wel aangepakt worden, die eroderen wat aan de kanten. Heerlijk rondje net gedaan ✅