ππ³ πΈπ°π³π₯π΅ π°π±π―πͺπ¦πΆπΈ π©π’π³π₯ π¨π¦πΈπ¦π³π¬π΅ πͺπ― π₯π¦ ππ€π©π΅π¦π³π©π°π¦π¬.
Aan het al uitgebreide netwerk wordt nog weer een nieuwe route toegevoegd. De beheerders van de Facebookpagina MTB Achterhoek nemen ons mee in de werkzaamheden die nodig zijn voor de realisatie van deze route in het Geldersche Linde.
"Op het snoeien van de route in Linde zat tijdsdruk, omdat de kraan al snel na het vlaggen van de route zou beginnen. Een groep vrijwilligers heeft daar dagenlang intensief aan gewerkt.
Met het snoeien wordt er een baan in het bos vrijgemaakt zodat een kleine kraan over de track kan rijden.
Deze kraan doet 2 dingen:
1. hij verwijderd de humuslaag tot op de minerale ondergrond.
2. tegelijkertijd bouwt de kraanmachinist de route op afschot.
1 - Humuslaag.
De humuslaag wordt aan de kant gelegd omdat deze laag water vasthoudt. Als je een MTB route aan zou leggen bovenop bosgrond, verandert zo’n route bij regenachtig in een mum van tijd in een blubber pad, waarover geen fietser (óók geen MTB’er) wil fietsen. Die rijdt om de blubber heen waardoor het pad breder en breder zal worden. En dat is juist iets wat een terreineigenaar niet wil.
Daarom wordt in de herfst ook het blad van de tracks verwijderd, anders vormt zich opnieuw een humuslaag!
2 - Op afschot bouwen.
Bij het aanleggen van een MTB route praten we over het “bouwen” van een singletrack. Zoals hierboven aangegeven wil je dat een track droog, of zo droog mogelijk, blijft onder natte omstandigheden. Daarom wordt een track zo gebouwd dat water er in principe altijd afloopt. De machinist zal aan weerskanten van de track “watergaten” maken waar overtollig water in kan lopen dat vervolgens in de grond kan zakken.
Een goede kraanmachinist legt de track zodanig aan dat de vrijwilligers er na die tijd beperkt werk aan hebben. Als de kraan klaar is komen de vrijwilligers weer op de track om die “af te werken”. Dit betekent o.a.: het verwijderen van wortels die uit de grond steken, het egaliseren van de track en eventueel aanstampen, het verspreiden van de humus die door de kraan aan de kant is gelegd, het bijwerken van bochten, het eventueel (vervol)maken en verstevigen van kombochten, etc.
Als alle singletracks op deze manier zijn afgewerkt is de route in principe klaar om gefietst te worden.
Er zijn uiteindelijk nog 2 zaken die gedaan moeten worden:
1. de veiligheidscheck.
Als de route helemaal klaar is wordt die nog een keer gecontroleerd of die helemaal veilig is. Meestal komen daar nog wel een aantal aandachtspunten uit, die alsnog moeten worden aangepast.
2. Route pijlen.
Zonder pijlen weet niemand hoe de route loopt. De route van Linde is inmiddels helemaal gebouwd en afgewerkt! Alleen de 2 laatste punten die hierboven staan moeten nog gedaan worden. Er zijn inmiddels al wel pijlen geplaatst op de verbindingsroutes naar Zelhem en Ruurlo, maar de route zelf is nog niet gepijld. Linde krijgt overigens zwarte pijlen. Nadat de route “officieel” open is zal er op MTBroutes.nl een pagina over de route komen waar ook de GPS track te downloaden zal zijn. Via deze pagina zullen we melden wanneer de route klaar is om te fietsen. Nog even geduld!"
Bron: Facebook MTB Achterhoek