De route is gemarkeerd met palen met in het groen het internationale MTB-teken (driehoek met daaronder 2 rondjes).
Je kunt de route starten bij:
Er is een GPS-track bestand beschikbaar.
De startcoördinaten zijn: N 51.90761, E 4.62254.
De route is gelegen in het Groene Hart. Bossen zijn een zeldzaamheid in het Groene Hart. Kenmerkend is juist de grote openheid van het veenweidelandschap. Dat is niet altijd zo geweest. In de vroege middeleeuwen bestond een gebied als de Krimpenerwaard nog volledig uit veenmoeras en drassig broekbos. Kolonisten hebben de veenwildernis met sloten ontwaterd en geschikt gemaakt voor de landbouw. Nu, duizend jaar later, keren langzaam weer plukjes broekbos terug. Zoals de Krimpenerhout en het Loetbos.
Het Krimpenerhout is een recreatiegebied met een eigen surfplas, een strandje en een ligweide. Op een kwartiertje lopen van de plas is een speelpolder genaamd 'Polderrijk'.
De mountainbikeroute Krimpenerwaard ligt in een lang gerekt gebied ten noorden van de provinciale weg N210. Doordat de route in dit langgerekte gebied ligt was het niet mogelijk om een volledig rondgaande route aan te leggen. De basis van de route is de oude N210 die de verbinding vormt tussen verschillende lussen met mooie gravelpaadjes. De lussen zijn gelegen in het Loetbos bij Lekkerkerk en rondom de Surfplas in de Krimpenerhout bij Krimpen aan de Lek. Let op: anders dan bij de meeste MTB routes rijd je op sommige delen heen en terug op het zelfde pad. Houd dus rekening met tegenliggers!
Reacties
Beoordeel routeDeze route kun je beter op een paard doen.
Voor Gravelfiets of cyclocrosser de perfecte route om lekker te trainen. Heel blij met deze route zo dicht bij de randstad. De kritiek op deze route is onterecht, uitdaging en afwisseling genoeg! Met een MTB kan je beter naar Limburg gaan of genoegen nemen met hoe het is. De aard van de route lijkt erg op de VTT de altijd in het seizoen georganiseerd worden in Brabant/België. Compliment voor de makers en onderhouden vande route!
Vandaag op de Crossfiets de route aangedaan, helaas nu definitief de conclusie dat ik het niet nogmaals ga proberen. Ik juich het initiatief toe en kom graag helpen het beter te maken. Echter is de route nu echt niet leuk, te saai voor een MTB en te hobbelig (en onoverzichtelijk) voor een gravel/crossfiets. Het gaat je velgen en voorvorken kosten als je gas probeert te geven door het knollenveld wat deze route maakt.
In de polder toch maar op het asfalt blijven voor nu.
Op basis van eerdere reacties met de gravelbike deze route gereden. Mag zich inderdaad geen MTB-route noemen. Meer door een weiland en bermen van de N-210 crossen dan dat het iets met mountainbike te maken had. Wel is er recentelijk gemaaid waardoor de route prima te begaan was. Maar verder kan je hem eigenlijk wel overslaan, tenzij je het puur als conditietraining wil gebruiken.
Eerste keer rondje Krimpenerwaard. Parcours heeft meer potentie als cross parcours dan een mtb route. Vroeg in het voorjaar staat het onkruid al tot je knieën. De 2 stukken singletracks zijn niet onderhouden waardoor ze praktisch niet bruikbaar zijn.
Omgeving heeft potentie. Er moet toch meer van te maken zijn. Volgens de lokale wielerclub heeft de route als doel om de schoonheid van de omgeving te tonen. Mooi is het zeker. Kom je voor een serieuze mtb rit dan kan je deze route beter overslaan
Weggegooid geld, wát een grap.🤡
Lekker in het ochtendzonnetje door de polder peddelen. Er zitten een paar goede stukken bij. Jammer dat er veel door de berm van een drukke weg gefietst moet worden. Hier zou nog eens goed over nagedacht kunnen worden, er is vast meer uit te halen denk ik.
Eén grote grap! Heeft werkelijk niéts te maken met mtb-en. Slecht (geen) onderhoud, nul features, de helft van de route rij je in de uitlaatgassen… Zelfs die paar km singletrack is oersaai. Terwijl er best wat mogelijk is, zie oa route Vlaardingen. (10 km uitdaging en fun).
Weet de provincie eigenlijk wel wat er met hun investering is gebeurd? Wie is hier verantwoordelijk voor?
Dramatisch vanwege het al enkele maanden niet maaien van de ca 8 km over het voormalige N210-tracé. Terwijl de andere stukken netjes worden gemaaid staat op de genoemde stroken het gras een meter hoog. Dat is al waardeloos maar met her en der ook nog brandnetels tot je oksels komt het erop neer dat deze route in de zomer maandenlang in feite onbegaanbaar is.
De zwaarte van het parcours zit hem voornamelijk in het hoge gras.
Dat blijft overal hangen en je ziet niks aan hobbels of kuilen aankomen.
Verder een aardige route.