De route is gemarkeerd met houten palen met in het groen het internationale MTB-teken (driehoek met daaronder 2 rondjes). Verkortingsroutes zijn aangegeven met zwarte pijlen en de verbindingsroutes met rode pijlen.
Je kunt de route starten bij:
Er is een GPS-track bestand beschikbaar.
De startcoördinaten zijn: N 51.41738, E 5.35177.
De route is gelegen in de Veldhovense en Vessemse bossen.
De route gaat door de bosgebieden Halve Mijl en Buikheide. In het bosgebied buikheide vind je twee vennen, het Kleinmeer en het Grootmeer. De waterstand van deze vennen kan van nature sterk wisselen, en in droge zomers is droogvallen niet ongewoon. Ze zijn beiden aangewezen als beschermd natuurmonument. In het verleden was de buikheide een groot heidegebied dat omgezet is in productie bos. Momenteel is het een aantrekkelijk gevarieerd bos.
De route voert over zandpaden door de Veldhovense en Vessemse bossen. De route kent veel singletracks en enkele technische passages.
De route bestaat uit drie lussen:
Lus A: Merenroute, lengte 15 kilometer. Deze route loopt geheel door bebost gebied.
Lus B: Grafheuvelenroute, lengte 12 kilometer. Deze route heeft een meer heuvelachtig karakter.
Lus C: Moormanroute, lengte 9 kilometer. Deze route loopt door het dicht beboste Oeienbos
Vanaf lus A bestaat de mogelijkheid om een verbinding te maken met de MTB route van Middelbeers en Oirschot. Hierdoor ontstaat een echte marathonafstand van 75 kilometer. Verkortingsroutes zijn aangegeven met zwarte pijlen en de verbindingsroutes met rode pijlen.
TWC-ATB Brabantia
Wanneer er routebordjes ontbreken of onvolkomenheden op de tracks zijn, kun je dit doorgeven aan 'Meldpunt Visit Brabant'.
Reacties
Beoordeel routeParcour was erg nat ook hier veel echte sloten gegraven midden op pad.
Verder lijkt er weinig onderhoud te zijn .
3x route paaltjes gemist
Grootste deel van de route weer heel aardig te rijden (eindelijk). Op 2 plekken nog wel slecht door water en ff oppassen bij paar afwateringsgeulen en omgevallen bomen.
Totaal geen onderhoud. Nog steeds een groot moeras, hele slechte paden. Ik ga hier zo af en toe eens fietsen om mezelf eraan te herinneren hoe slecht het is, ben zelfs omgedraaid vandaag, na de derde meterslange plas. Dacht iets van een soort van omleiding te zien. Maar schijn bedriegt. Kwam midden in de bossen uit 😂 nee, vd week weer lekker richting Waalre of Valkenswaard. Brabantia laat deze route ook links liggen. Enig soort van onderhoud is van de gemeente (denk ik).
Update: het Noordwestelijk deel is nu nagenoeg droog en best goed te doen. Je komt ongeveer 3 geulen tegen die ook droog zijn en waar je doorheen moet. Een beetje klimmen en klauteren dus.
Op dit moment niet te doen door hoge waterstand, diepe geulen 1,5 m gegraven op plekken voor afvoer water, kunnen je verassen als je op hoge snelheid bent. Wachten op een droge periode voordat je deze onderneemt. Idem voor de route van Oischot, heb veel moeten ploeteren door de modder of door bos omlopen om erdoor te komen. Normaal lekkere route voor snelheid en afstand samen met Oischot.
De route is aan de noordkant al deels opgedroogd, mede door brede en diepe gleuven die zijn gegraven om het water af te voeren. Door die gleuven is een deel van de route niet te rijden en moet er omgereden worden. Hopelijk ligt het er over een paar maanden beter bij.
Want alhoewel het geen uitdagende route is, kun je wel snelheid maken en kun je er een goede intervaltraining van maken.
Makkelijke route, slecht aangegeven hier en daar, veel stukken bos staan onder water.. al met al toch wel lekker gereden vandaag.
Nat weer en bos werkzaamheden hebben (letterlijk) diepe sporen nagelaten. Deel bij Toterfout is onbegaanbaar, we zijn omgekeerd.
Noem me een watje, maar deze route is echt niet te doen op het moment. Complete delen onbegaanbaar. Uit ellende aantal keren omgedraaid en toen ik met hangen en wurgen het bos uit wist te komen, zag ik een auto met een Hongaars kenteken, waarvan de 3 letters deze route in de huidige omstandigheden perfect beschrijven: RUK
Route is technisch niet moeilijk; veel brede bospaden en vrij vlak. De beperkte stukken singletrack aan de zuidkant zijn redelijk rul / kapot gereden voor crossmotoren. Vooral aan de oostkant van de route zijn diverse plekken nog volledig overstroomd en/of moeilijke begaanbaar door boswerkzaamheden.