NB RouteUpdate 600x338

In het weekend van 18 en 19 augustus wordt het Houthakkersfeest georganiseerd in de Kuil in Lage Vuursche. Hierdoor is de reguliere startplaats van de MTBroutes Lage Vuursche en Hooge Vuursche niet toegankelijk. de Kuil van Drakensteyn is dus niet bereikbaar. Ook de beide routes zullen gedeeltelijk worden verlegd of afgesloten worden. Er zijn andere opstapplaatsen.

Voor informatie zie onze website: http://www.houthakkersfeest.nl

Voorlopig even niet fietsen door de bossen, mountainbikeroutes lijden nog steeds onder droogte
OOSTERHOUT/DRUNEN - Fans van de mountainbikeroutes in Brabant moeten voorlopig even in de remmen. Veel parcoursen zijn door de wekenlange droogte slecht begaanbaar. Ondanks de buien van afgelopen week is het algemene advies om de routes zo veel mogelijk te mijden. “Het is gewoon niet verstandig om daar te rijden”, zegt Patrick Siliacus, voorzitter van stichting MTB Tracks Oosterhout.

NieuwBericht Gesloten 600x300

Samen met een groep vrijwilligers verzorgt Patrick het onderhoud van de drie routes in Oosterhout. Die tracks hebben zo te lijden gehad onder de droogte dat ze afgelopen week zijn gesloten.

Maanden dicht
“We hebben bordjes geplaatst, veel afzetlinten gebruikt en hout en takken op de baan gelegd”, gaat Siliacus verder. Ondanks de paar regenbuien van de laatste dagen blijven de routes zeker twee maanden dicht. Met goede reden: “Na één regenbui ziet het parcours er misschien redelijk uit, maar zodra er weer zon op staat is het weer één en al mul zand.”

En dat mulle zand is precies het probleem. Omdat er te weinig water in de bodem zit, rijden mountainbikers met hun wielen de route kapot. Er ontstaan gaten in het parcours en sommige sporters kiezen een alternatieve route als ze op een stuk met veel los zand stuiten.

Loonse en Drunense Duinen
Ook de drukbezochte routes van de Loonse en Drunense Duinen hebben het zwaar te verduren. Half juli brak brand uit in het natuurgebied, waardoor een deel van de track niet meer begaanbaar was. Op andere delen van het parcours is het zand happen: er is zoveel los zand dat je er met de fiets bijna niet doorheen komt.

Ondanks de slechte omstandigheden wordt de route van Loonse en Drunense Duinen niet afgesloten. “Het is zo’n groot gebied, het is een illusie om te denken dat je dat kunt afsluiten”, legt boswachter Irma de Potter uit. “Bovendien kunnen we zo’n sluiting niet handhaven. Er zullen altijd mensen zijn die dan toch gaan rijden.”

mtb ers in gesprekMountainbikers in Oosterhout en Drunen over de conditie van de paden:

Afwachten
Of er andere maatregelen worden genomen is nog niet bekend. “Misschien herstelt de route zich vanzelf en anders moeten wij straks op bepaalde plekken toch leem of matten gaan neerleggen. Het is even afwachten”, zegt De Potter.

In tegenstelling tot de routes van Oosterhout moet je voor de tracks van Loonse en Drunense Duinen een vignet kopen bij Natuurmonumenten. Met dat geld wordt het parcours onderhouden.

Miljoenen tochten
Per jaar worden volgens Routebureau Brabant 1,7 miljoen mountainbikeritten gemaakt in onze provincie. Al die kilometers worden onder meer door ongeveer 152.000 Brabanders afgelegd op 44 verschillende speciaal daarvoor aangelegde parcoursen.

De routes van Oosterhout en de Loonse en Drunense Duinen vallen onder een aantal van de beste routes van Nederland en worden dagelijks door zeer veel mountainbikers van binnen en buiten de provincie bezocht.

Bron: Omroep Brabant
Autoteur: Frances Vermeeren

Apeldoorn scoort goed bij toeristen als het op het Fietsenknooppuntennetwerk en de Klompenpaden aankomt. Maar de toerist die wil mountainbiken komt er (nog) bekaaid af.

NB Informatie TracksTrails 600x380

Wie wil en de weg kent kan rond Apeldoorn prima uit de voeten op de mountainbike. Maar het aanbod is onvoldoende om liefhebbers naar de Veluwe te trekken. Door te investeren kan daar verandering in komen. ,,Goede routes leveren een economische bijdrage aan de vrijetijds- en toeristische sector'', zegt Marlies Jurg.

Jurg (26) schreef voor haar afstuderen aan de opleiding Hotel Management op Saxion de scriptie De Veluwe liken met mountainbiken . Het gaat om een onderzoek naar de waarde van mountainbikeroutes in de gemeente Apeldoorn. Jurg legde haar focus op de Zandenwoudroute. De bewegwijzerde route met 378 hoogtemeters gaat over meer dan 50 kilometer en loopt onder meer langs Hoenderloo en Radio Kootwijk.

Veredelde fietsroute
Uit de analyse van Jurg blijkt dat de route teveel zandpaden kent en te weinig zogenoemde singletracks. Het gaat om paadjes van zo'n 80 centimeter breed die exclusief door mountainbikers worden gebruikt. Extra singletracks zorgen er ook voor dat verschillende recreanten van elkaar worden gescheiden. Wandelaars en fietsers rijden elkaar dan niet in de wielen. ,,De natuurbeleving van de huidige route is wel heel hoog'', noemt Jurg een positief punt. ,,Dat is voor 50-plussers die als toeristen de Veluwe bezoeken best leuk. Een wat serieuzere mountainbiker ervaart het echter als een veredelde fietsroute.''

En juist in die laatste categorie zit potentie. ,,Goede routes zijn interessant voor familie-uitjes. Voor groepen sporters die eens een andere activiteit zoeken dan de eigen sport. Je moet inspelen op de beginneling door clinics aan te bieden. Recreatiebedrijven kunnen gaan samenwerken met de mountainbikevereniging. Met verschillende lussen kun je wisselende moeilijkheidsgradaties aanbrengen. ''

Douche
Liggen die routes er eenmaal dan is het zaak de fietsers op maat te bedienen. ,,Ze verwachten niet veel'', zegt de inwoonster van Lochem, ,,maar nu is er nog vrijwel niets. Je hebt grotere parkeerplaatsen nodig. Horeca met veilige stalling voor mountainbikes en mogelijkheden om de fietsen af te spuiten. Ook zijn er sporters die graag even onder de douche gaan staan. Daar moeten ondernemers op in spelen. Nu weten ze vaak niet dat ze naast, of vlakbij een route zitten.''

Het onderhoud is een hekel punt, constateerde Jurg tijdens haar onderzoek. ,,Het onderhoud wordt geregeld door verschillende partijen en daardoor ontstaat er miscommunicatie.'' Een groot deel van de huidige route loopt over het terrein van Staatsbosbeheer. ,,Zij zijn van mening dat er eenheid in beleid moet komen zodat het onderhoud van de route op peil blijft .'' Jurg onderschrijft die stelling. 

,,Het is heel goed dat er momenteel door verschillende belanghebbenden een Veluws routebureau wordt opgericht'', zegt Jurg. ,,Met een aanspreekpunt kan er structureel onderhoud gepleegd kan worden. Het routebureau gaat ook zorgen voor marketing en promotie. Het is een manier om te werken aan een vitalere Veluwe.''

Financiën
Een goede voorziening kost geld. Jurg onderzocht meerdere manieren om aan de benodigde financiën te komen. ,,Dat kan door sponsoring, maar daar kleven ook nadelen aan. Commerciële bedrijven zullen dan ook inspraak willen en bijvoorbeeld eisen dat de route rechtstreeks langs het bedrijf loopt. Wat doe je dan als zo'n sponsor een paar jaar later afhaakt?''

Elders in het land worden vignetten verkocht. Alleen mensen met de juiste sticker op de fiets mogen van de routes gebruik maken. ,,Dat is alleen een optie als je daar dan voldoende controle op hebt'', weet Jorg. ,,En dan moet de route ook puur voor mountainbikers geschikt en bestemd zijn.''

Het meest ziet Jurg in een verhoging van de toeristenbelasting. ,,Tien cent is genoeg, want dan heb je het jaarlijks over meer dan 130.000,- euro.'' Voor Martin Maassen, directeur van de Recron (belangenbehartiger van recreatie-ondernemers), is dat vloeken in de kerk. ,,De routes worden natuurlijk niet alleen door toeristen gebruikt. De toerist is geen melkkoe. Met name campinggasten kijken heel kritisch naar dit soort extra kosten.'' Neemt niet weg dat Maassen de uitkomsten van het onderzoek wel omarmt. ,,Een regionaal routebureau is heel verstandig. Zo kun je verschillende pareltjes aaneen rijgen.''

Vooruit
Wethouder Mark Sandmann ziet namens de gemeente Apeldoorn ook andere mogelijkheden tot financiering. ,,In samenwerking met andere Veluwse gemeenten is er een taskforce bekostiging toeristische infrastructuur opgericht. Iedereen wil vooruit en dat is een goede basis om stappen te zetten.''

Sandmann wijst op het Toeristisch Platform Apeldoorn. De samenwerkende ondernemers hebben daarin een budget van 220.000,- euro van de gemeente gekregen. ,,We hebben met de sector afgesproken dat de stijging van de toeristenbelasting de komende vier jaar daar bovenop komt. Zo blijft dat geld voor 100 procent voor het toerisme beschikbaar. Er is budget voor productontwikkeling en daar hebben we jaarlijks overleg over. Ik zie hier wel kansen om geld in mountainbikeroutes te investeren, de meerwaarde is me duidelijk. Maar we zijn als gemeente niet de enige partij die bepaalt wat er met het budget gaat gebeuren.''

Apeldoorn heeft in Patrick Jansen (Tracks & Trails) al een externe deskundige ingehuurd die zich momenteel de omgeving van de Veluwe bestudeert en bekijkt welke plek optimaal gelegen is om een optimale route te realiseren.
Bron: de Stentor

BORCULO - Mountainbikers kunnen vanaf eind dit jaar hun hart ophalen met nieuwe parcoursdelen in Borculo, Ruurlo en Lochem.

Volgend jaar moet de totale honderd kilometer aan nieuwe mtb-routes door de Achterhoek klaar zijn.
NB RouteUpdate 600x338Wie wel eens de mountainbikeroute gefietst heeft rond Borculo, Ruurlo en Lochem, kan het beamen: het gedeelte op en rond de Lochemseberg en Paasberg, met steile singletracks, is uitdagend en leuk. De rest van de bijna 20 jaar oude mtb-route over brede zandwegen en zelfs verharde wegen is ronduit saai. Daar gaat nu wat aan veranderen. Er komen nieuwe mtb-routes.

Onderhandeld
Er wordt nu nog onderhandeld en overlegd met landeigenaren van de grond waar delen van de routes moeten komen te liggen. De grond van het parcours wordt niet opgekocht maar slechts gebruikt, is het idee. De provincie betaalt ongeveer de helft van de kosten: 100.000 euro. De gemeenten Berkelland, Zutphen, Lochem en Bronckhorst draaien samen op voor de rest. Ze betalen ieder 25.000 euro mee. In totaal wordt twee ton in de nieuwe route geïnvesteerd.
We hebben een schitte­rend gebied, maar het parcours voor mountainbi­kers is nu te saai

Nieuw leven
De nieuwe route moet het mountainbiken in de regio nieuw leven inblazen. „Net zoals mensen speciaal naar de Utrechtse heuvelrug gaan om te sporten, willen we dat ze straks ook naar de Achterhoek komen”, zegt Robert van Aalderen van werkgroep MTB routenetwerk Graafschap.

Te saai
„De mountainbikeroute van nu is niet uitdagend”, vindt Van Aalderen. Hij werkt samen met Patrick Jansen van Tracks&Trails - dat zich helemaal heeft toegelegd op het aanleggen van mountainbikeroutes. Van Aalderen: „We hebben een schitterend gebied, maar het parcours voor mountainbikers is nu te saai.”

De route door Berkelland staat nu zeer laag geklasseerd op een landelijke lijst van meest aantrekkelijke mountainbikeroutes: op plek 163 van de 190 routes in Nederland. Door de aanleg van nieuwe paden en single-tracks moet de mtb-route populairder worden. Tevens worden zo natuur en medegebruikers van het terrein ontzien.
Bron: Tubantia.nl

Gratis MTB Magazine 

imbfreemagazine

Facebook 

Twitter 

#fc3424 #5835a1 #1975f2 #2fc86b #fcloc9 #eef12140 #200714072153