Er zijn verschillende variaties op de bordjes om mountainbikers te waarschuwen of om een verbindings- of omleidingsroute aan te geven. Om meer lijn te brengen in het oerwoud van verschillende bordjes, ontwikkelden wielersportbond NTFU en routebouwer Tracks & Trails een standaard voor de bebording van routes.
Standaardbebording is goed en snel herkenbaar. Dit vergroot niet alleen het plezier van het rijden van een route, maar vergroot ook de veiligheid op MTB-routes.
Steeds meer (nieuwe) routes worden inmiddels voorzien van standaardbebording. Tijd om uit te leggen wat al die bordjes nu betekenen.
Kleuren
In tegenstelling tot een aantal routes in het buitenland, zegt de kleur in Nederland niets over de moeilijkheid van de route. Omdat we een klein landje zijn, liggen er vaak verschillende routes dicht bij elkaar. Kleuren worden gebruikt om routes van elkaar te onderscheiden. Daarbij worden kleuren gebruikt die goed te onderscheiden zijn voor mensen met kleurenblindheid.
Waarschuwing
Deze borden waarschuwen je voor elementen die je misschien niet direct verwacht op een MTB-route of technische elementen waar opperste concentratie vereist is. De waarschuwingsborden zijn driehoeken met een rode rand daaromheen. Middenin de driehoek zie je waarvoor je wordt gewaarschuwd.
Naast onderstaande borden zijn er standaard waarschuwingsborden ontwikkeld voor risicovolle komtbochten, mul zand, geulvorming, boomwortels en waterpassages.
Gesloten
Om aan te geven dat een route niet voor MTB'ers is en om te voorkomen dat je ongemerkt tegen de richting in gaat rijden zijn er ook verbodsbordjes.
Deel het pad
Zoals we al zeiden, Nederland is een klein landje. Dat betekent dat we onze routes moeten delen met anderen. Wandelaars, ruiters en andere fietsers maken soms gebruik van hetzelfde pad. Helemaal niet erg. Wij kunnen namelijk prima delen! Zie je onderstaand bord? Houd dan rekening met andere gebruikers. Minder vaart, groet vriendelijk en passeer veilig.
Uitvoering bordjes
Uiteraard staan in het bos langs de routes geen verkeersborden met een grootte zoals je ze ziet langs de autowegen. Al deze bordjes hebben een doorsnede van zo'n 10 centimeter en zijn gesplaatst op de routepalen.
x
Informatieborden
Naast borden op de route vind je vaak aan het begin van een route een informatiebord. Dit bord informeert je over de lengte van de route en beschrijft wat je onderweg kunt verwachten. Dat voorkomt een regen van bordjes in het bos. Je hebt namelijk ook een eigen verantwoordelijkheid. Draag altijd een helm en overschat jezelf niet. Kies een route die past bij je niveau en pas het tempo aan op je techniek.
De borden en bijbehorende teksten uit dit artikel zijn afkomstig uit de handleiding 'bebording van mountainbikeroutes' van NTFU en Tracks & Trails. En uit het artikel 'Bordjes op MTB-routes' van Bart van de Vossenberg (FietsSport)
Voor meer informatie neem contact op met de NTFU.