De route is gemarkeerd met palen met in het zwart het internationale MTB-teken (driehoek met daaronder 2 rondjes).
Je kunt de route starten bij:
Er is een GPS-track bestand beschikbaar.
De startcoördinaten zijn: N 52.13952, E 5.29441.
De routes zijn gelegen op de Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug. Na de Veluwe is de Heuvelrug het grootste bosgebied van Nederland. De vele heuvels zijn ontstaan in de ijstijd, meer dan 130.000 jaar geleden.
Het ijs stuwde zand en stenen op tot een langgerekte stuwwal van het Gooimeer bij Huizen tot de Grebbeberg bij Rhenen.
In de vroege middeleeuwen maakten de oorspronkelijke bossen plaats voor landbouw en vooral veeteelt. De heidevelden (het Leersumse veld) en de stuifzanden (de Soesterduinen) herinneren nog aan die tijd. Pas in de 19e en 20e eeuw kwam de grootschalige herbebossing op gang. In eerste instantie voor de houtproductie. Tegenwoordig komt de variatie in bomen, struiken en planten terug die hoort bij een gezond bos. In het terrein tref je grote hoogteverschillen aan van 8 t/m 69 meter boven NAP.
De mountainbikeroute Soest bestaat voor het grootste gedeelte uit flowy singletracks. Er wordt optimaal gebruik gemaakt van de kleine hoogteverschillen in het terrein. In het deel van de route rondom parkeerplaats de Bergjes vind je enkele technische features en hoogteverschil. De route vereist een goede techniek en een redelijke conditie.
VVV Soest (035 740 0074)
De Samenwerking MTB Utrechtse Heuvelrug is ontstaan vanuit de wens om de tegenstellingen tussen terreineigenaren, natuurbeheerders en mountainbikers te overbruggen. De mountainbikers willen graag de ruimte om hun sport te kunnen beoefenen.
Onderhoud en ontwikkelingen over de route zijn te volgen via Facebook.
Om de routes op de Utrechtse Heuvelrug te mogen berijden is een vignet nodig. De opbrengst van het vignet, die voor € 7,50 te koop is, komt ten goede aan het onderhoud, vernieuwing en uitbreiding van de routes op de Utrechtse Heuvelrug.
Klik HIER voor aanschaf van het (digitale) vignet
Reacties
Beoordeel routeLeuke route, mooi lang, rijdt lekker door. Technisch niet heel moeilijk.
Vandaag weer een lekker rondje weg getrapt!
Goed onderhouden, je kan een lekker tempo erin houden met regen/modderpoelen soms triky maar daar doen we het voor!
Jumpline wordt onderhoud gepleegd vandaag niet kunnen doen ben benieuwd straks !! Keep up tje Good Work!
Mooie route, kon ondanks alle regen van afgelopen dagen prima doorrijden. Eigenlijk nauwelijks modder gezien. Paar kleine stukjes afgezet....
Geparkeerd bij het zwembad dus met een mooie aanrijroute.
Keurig onderhouden route! Er werd door de trailcrew met de nieuwe cargobike onderhoud gedaan aan de route, waardoor er al snel een prettig gesprek onstond. Bas en Ab, bedankt voor het aanbod. We houden contact. Groetjes Trailcrew Flevoland en stichting MTB Noordoostpolder 🚵🏻
Goed onderhouden, alles wat singeltrack is super, mooie omgeving etc… maar ook een grote maar…. Voor een route met deze hoge waardering had ik er meer van verwacht. Ik vond vooral de lange geasfalteerde stukken teveel van t goede. Kwam daardoor ook niet echt in het ritme (en de goede stemming)
Leuke route. Vooral het stuk rond die jumpline is geweldig. Alles daarna ook veel lol gehad alleen die lus om de Paltz heen mag er wel uit. Ik vind naar boven fietsen best leuk maar niet voor een afdaling op een fietspad ;-)
Deze route is al weer helemaal droog na al die regen van de afgelopen weken. Je hoeft nergens door plas of modder. En nu ook geen los zand, dus op zijn best;)
De onderhoudploeg was ook al weer flink bezig geweest (vanochtend?), hulde!
Fijn om rustig te toeren, of voluit als stevige training. Na 't Hoogt voel je je benen wel. Heerlijk.
Lekkere route, alles zit erin. En vooral de verbindingen tussen andere routes in de buurt is top geregeld.
Fijn route maximale uit het gebied gehaald denk ik leuke klimmetjes.
Mooie omgeving te combineren met lage/hoge Vuursche of Zeist met aangegeven verbindings routes.
Goed onderhouden!
Ik(73) heb vandaag, samen met mijn dochter( eerste keer mtb) de route gereden. Wat mij opviel dat er op meerdere plekken zand was neergelegd zodat de route perfect te berijden was. Hulde voor de onderhoudcrew.