Mountainbiken en modder… behalve dat het bij verregende tochten soms heroïsche plaatjes oplevert van besmeurde deelnemers, heb ik niets met modder. Eigenlijk zouden meer mensen die wel eens op de mountainbike zitten niets met modder moeten hebben.

NTFU foto1 20170131   150x150Waarom eigenlijk, wat is er mis met een beetje modder? Nou om dat beginnen, met een klein beetje modder is niet zoveel mis. Maar als het al dagenlang geregend heeft en de bosgrond volledig verzadigd is met water, blijf dan gewoon lekker thuis. Ga je namelijk wel fietsen, dan is de kans groot dat de staat van de paden alleen maar verder verslechterd. Je banden verplaatsen namelijk veel meer ondergrond dan normaal, je creëert afwateringsgeultjes die jouw favoriete paden sneller uitslijten en ongewild heb je het erosieproces een handje geholpen. Dat zijn net de dingen waar een terreinbeheerder of natuurorganisatie niet op zit te wachten.

"Als het al dagenlang geregend heeft en de bosgrond volledig verzadigd is met water, blijf dan gewoon lekker thuis."

Een ander negatief voorbeeld: het omzeilen van plassen en modderpoelen. Ook dat zul je vaak genoeg gezien hebben. Mountainbikers die geen zin hebben in modder en dan maar naast het pad gaan rijden. Ook geen aanrader aangezien je dan dwars door de vegetatie rijdt en het pad na een paar weken slecht weer waarschijnlijk drie keer zo breed is geworden als het oorspronkelijk pad.

‘Nou lekker dan, kan ik met de natte Nederlandse winters nooit meer fietsen’ hoor ik je denken. Niet helemaal. Er zijn een paar simpele oplossingen. De beste is om je eigen lokale trails een beetje weatherproof te maken. Op mountainbike routes of lokale paden is de afwatering niet altijd goed geregeld. Zaak dus om dit aan te pakken en voor goede afwatering of drainage te zorgen. Vermijd als het kan laaggelegen plekken waar het water sowieso geen kant op kan.

NTFU foto1 20170131   600x200In de VS kun je bij de ingang van de trail checken hoe deze erbij ligt.

Heb je zelf geen tijd om onderhoud te plegen? Ga dan op zoek naar routes in het land die wat hoger gelegen zijn of goed onderhouden worden door vrijwilligers. Type ondergrond maakt ook verschil. Zandgronden en gebieden met voormalige stuifduinen houden minder snel water vast en zijn daarmee een goede optie voor een tochtje in een natte periode. Dezelfde voorzorgmaatregelen gelden ook voor toertochtorganisatoren. Neem geen paden op in je route waarvan je bij voorbaat weet dat ze in de herfst of winter vaak nat en modder zijn.

Ook al ben je een moddervreter, houdt bovenstaande even in je achterhoofd op het moment dat je een mountainbiketripje voorbereidt. Al die vrijwilligers die routes onderhouden zullen je dankbaar zijn dat je op die natste dag van het jaar je mountainbike een keer hebt laten staan.

Bron: www.Fietssport.nl
Geschreven door: Mark Torsius

Wist je dat er meer dan 150.000 wielrenners en mountainbikers zijn die de afgelopen 3 jaar zijn gestart met deze sport?

start2bikeWij helpen deze fietsers op weg met Start2Bike. Help jij ons? Word dan startlocatie.

Vul onderstaand formulier in om je aan te melden als Start2Bike locatie voor de voorjaarseditie 2017. Hoewel je de trainingsdata zelf in kunt plannen, adviseren we je te starten in het weekend van 1 en 2 april. Bij vragen of opmerkingen kun je contact opnemen met de NTFU.
Meer info? Klik HIER

ZEIST nieuwe track tijdelijk afgesloten => Omleiding over het oude vertrouwde fietspad

UtrechtseHeuvelrug 20170131   150x150We (wij en jullie) zijn blijkbaar iets te enthousiast geweest. Wij met het snel openen en jullie met het snel gebruik maken van de nieuwe track. Wij hadden beter kunnen wachten tot een drogere periode en jullie hadden de track beter kunnen mijden tijdens de dooi. Gevolg ervan is dat grote delen nu al onderhoud vergen.

De track blijft voorlopig even dicht tot het droger wordt. Daarna zullen wij hem weer snel open gooien. En kunnen jullie de track aanrijden.

Bron: MTB Utrechtse Heuvelrug

UtrechtseHeuvelrug 20170131   600

Heeft Nederland de beste MTB-community van Europa?

Trailcare2017In het weekend van zaterdag 1 en zondag 2 april vindt het ‘Take Care of Your Trails' weekend plaats. Voor het eerst werken mountainbike communities uit verschillende landen tegelijkertijd aan het repareren, onderhouden en bouwen van MTB-routes.

Competitie
Groepen uit o.a. Schotland, Polen, Denemarken, Tsjechië, Zweden, Spanje én Nederland beslissen in een vriendschappelijke competitie welk land de grootste en meest betrokken mountainbike community heeft. De uitreiking van de prijs vindt plaats op de IMBA Europe 2017 Summit in Portugal.

Aandacht voor onderhoud
Het ‘Take Care of Your Trails’ weekend wordt gecoördineerd door IMBA Europe, de overkoepelende belangenorganisatie voor Europese MTB’ers. Het evenement is gebaseerd op een succesvol programma uit Schotland waar vrijwilligers al langer werken aan hun eigen trails. Directeur Mark Torsius is onder de indruk van het aantal vrijwilligers en de extra promotie die deze weekenden in Schotland met zich meebrengen: “Wij denken dat een vriendschappelijke competitie veel bestaande onderhoudsgroepen helpt bij het promoten van hun goede werk en het werven van nieuwe vrijwilligers voor het onderhouden van lokale trails.”

Meld je aan
Ben jij lid van een onderhoudsgroep of werkt jouw vereniging regelmatig aan de plaatselijke MTB-route? Meld je dan aan voor het weekend. Lees hier meer informatie over het event of meld je direct aan via het online inschrijfformulier. Je kunt ook dit Nederlandse inschrijfformulier downloaden en opsturen.
Bron: NTFU

Gratis MTB Magazine 

imbfreemagazine

Facebook 

Twitter 

#fc3424 #5835a1 #1975f2 #2fc86b #fcloc9 #eef12140 #200714072153