routebouwenEen groep enthousiaste vrijwilligers zijn de laatste weken op zaterdag bezig om de MTBroute Hardenberg te verbeteren en zelfs op diverse stukken uit te breiden.

Zo'n twee jaar geleden zijn onder leiding van de Hardenbergers Hilko Odink en Eddy Hesselink veel MTB-ers enthousiast gemaakt om mee te helpen de saaie route nieuw leven in te blazen. Toen de route gemaakt is moesten de toenmalige bouwers zich strikt aan bestaande paden houden. Nu er ook overleg is met meerdere gebruikers van het bos zijn is er meer mogelijk. In overleg met SBB zijn ze daar inmiddels aardig in geslaagd om de route veel attractiever te maken.

HardenbergVernieuwing2017

Momenteel werken ze aan een laatste traject dat parallel loopt aan de N34 (Witte Paal - Hardenberg). Hulde voor de groep vrijwilligers die veel zaterdagen hun vrije tijd hier insteken en natuurlijk een aantal sponsoren zoals Klok Verhuur (kraan) en Spar Pierik (verzorging inwendige mens). Komend voorjaar zal er dan een geweldige route liggen in de Hardenbergse bossen.

routebouwenGisteren en eergisteren is er door een aantal vrijwilligers weer hard gewerkt om de dooi schade aan de track van de MTBroute Zeist aan te pakken.

Op een aantal delen is zand aangebracht (pas op, kan nog een beetje mul zijn). En op andere plaatsen zijn de sporen verwijderd. We zijn nu vooral benieuwd om te zien of het stuk waar we zand op aan hebben gebracht het beter gaat houden dan de andere stukken.

WerkzaamhedenZeist

Mountainbiken en modder… behalve dat het bij verregende tochten soms heroïsche plaatjes oplevert van besmeurde deelnemers, heb ik niets met modder. Eigenlijk zouden meer mensen die wel eens op de mountainbike zitten niets met modder moeten hebben.

NTFU foto1 20170131   150x150Waarom eigenlijk, wat is er mis met een beetje modder? Nou om dat beginnen, met een klein beetje modder is niet zoveel mis. Maar als het al dagenlang geregend heeft en de bosgrond volledig verzadigd is met water, blijf dan gewoon lekker thuis. Ga je namelijk wel fietsen, dan is de kans groot dat de staat van de paden alleen maar verder verslechterd. Je banden verplaatsen namelijk veel meer ondergrond dan normaal, je creëert afwateringsgeultjes die jouw favoriete paden sneller uitslijten en ongewild heb je het erosieproces een handje geholpen. Dat zijn net de dingen waar een terreinbeheerder of natuurorganisatie niet op zit te wachten.

"Als het al dagenlang geregend heeft en de bosgrond volledig verzadigd is met water, blijf dan gewoon lekker thuis."

Een ander negatief voorbeeld: het omzeilen van plassen en modderpoelen. Ook dat zul je vaak genoeg gezien hebben. Mountainbikers die geen zin hebben in modder en dan maar naast het pad gaan rijden. Ook geen aanrader aangezien je dan dwars door de vegetatie rijdt en het pad na een paar weken slecht weer waarschijnlijk drie keer zo breed is geworden als het oorspronkelijk pad.

‘Nou lekker dan, kan ik met de natte Nederlandse winters nooit meer fietsen’ hoor ik je denken. Niet helemaal. Er zijn een paar simpele oplossingen. De beste is om je eigen lokale trails een beetje weatherproof te maken. Op mountainbike routes of lokale paden is de afwatering niet altijd goed geregeld. Zaak dus om dit aan te pakken en voor goede afwatering of drainage te zorgen. Vermijd als het kan laaggelegen plekken waar het water sowieso geen kant op kan.

NTFU foto1 20170131   600x200In de VS kun je bij de ingang van de trail checken hoe deze erbij ligt.

Heb je zelf geen tijd om onderhoud te plegen? Ga dan op zoek naar routes in het land die wat hoger gelegen zijn of goed onderhouden worden door vrijwilligers. Type ondergrond maakt ook verschil. Zandgronden en gebieden met voormalige stuifduinen houden minder snel water vast en zijn daarmee een goede optie voor een tochtje in een natte periode. Dezelfde voorzorgmaatregelen gelden ook voor toertochtorganisatoren. Neem geen paden op in je route waarvan je bij voorbaat weet dat ze in de herfst of winter vaak nat en modder zijn.

Ook al ben je een moddervreter, houdt bovenstaande even in je achterhoofd op het moment dat je een mountainbiketripje voorbereidt. Al die vrijwilligers die routes onderhouden zullen je dankbaar zijn dat je op die natste dag van het jaar je mountainbike een keer hebt laten staan.

Bron: www.Fietssport.nl
Geschreven door: Mark Torsius

Wist je dat er meer dan 150.000 wielrenners en mountainbikers zijn die de afgelopen 3 jaar zijn gestart met deze sport?

start2bikeWij helpen deze fietsers op weg met Start2Bike. Help jij ons? Word dan startlocatie.

Vul onderstaand formulier in om je aan te melden als Start2Bike locatie voor de voorjaarseditie 2017. Hoewel je de trainingsdata zelf in kunt plannen, adviseren we je te starten in het weekend van 1 en 2 april. Bij vragen of opmerkingen kun je contact opnemen met de NTFU.
Meer info? Klik HIER

Gratis MTB Magazine 

imbfreemagazine

Facebook 

Twitter 

#fc3424 #5835a1 #1975f2 #2fc86b #fcloc9 #eef12140 #200714072153