AMERONGEN Zo'n veertig gebruikers van de mountainbikeroute verzamelden zich zaterdagochtend op de parkeerplaats op de Amerongse Berg. Deze keer niet om de route te rijden, maar om onderhoud te plegen.


Bert Lam startte een paar jaar geleden een burgerinitiatief om het gebruik van het bos door mountainbikers te reguleren. In samenwerking met terreineigenaren als Staatsbosbeheer, Utrechts Landschap en een aantal kleinere terreineigenaren werden er een aantal nieuwe MTB-routes aangelegd een bestaande verlegd. Er is binnen het Nationaal Park afgesproken dat de routes door de gebruikers zelf zouden worden onderhouden. Lam: ,,We vragen elke gebruiker om minimaal één keer per jaar mee te helpen met het onderhoud van het parcours. Vandaag zijn we met een grote groep: twintig man uit de eigen gelederen van Stichting MTB Utrechtse Heuvelrug. Daarnaast neemt oud-olympisch kampioen mountainbiking Bart Brentjes vandaag zijn vriendengroep van oud-topsporters mee."

Onderhoud
Er is een harde kern van gebruikers die in de gaten houdt waar en hoeveel onderhoud er nodig is. Lam: ,,We gaan dit stuk van de route vandaag vrij maken van blad, naalden, eikels, beukennootjes en dergelijke. Deze dingen horen natuurlijk bij een bos, maar ze houden uitstekend vocht vast en dan heb je voor je het weet een modderbende. Niet prettig om in te rijden, maar nog erger is dat het voor erosie zorgt. Dus het mes snijdt vandaag aan twee kanten: we voorkomen bodemschade en de route wordt beter begaanbaar."

Henny van Soest is regelmatig op de route te vinden. Van Soest: ,,Bosgrond is eigenlijk niet te vertrouwen, je weet nooit wat er onder ligt: wortels, stenen, of een flinke laag humus. Door de route te onderhouden voorkom je schade, zowel aan het bos als aan de gebruikers. Ik rijd hier vaak met een schep om kleine schade gelijk aan te pakken en dan vis ik meteen de dingen uit het bos die er niet thuishoren, zoals verloren bidons bijvoorbeeld. Je hebt het niet in de gaten als je zo'n ding verliest. Niemand gaat de route nog een keer fietsen op zoek naar zijn bidon.

Als we met meer zijn, zoals vandaag, dan kunnen we knelpunten aanpakken. De watergaten maken we weer vrij van blad, zodat het regenwater makkelijker weg kan stromen. Plekken met schade repareren we. We gebruiken uitsluitend materiaal dat in het bos ligt, bijvoorbeeld een boomstam om het zand in een bocht vast te houden."

Vignet
Marten Hoffmann heeft vandaag de vignetten voor volgend jaar bij zich. Wie er nog geen heeft, kan er ter plekke één bij hem kopen. Hoffmann: ,,De 7,50 euro die het vignet kost gebruiken we voor de aanleg en het onderhoud van de route. Soms is er een kraan of graafmachine nodig, die kunnen we dan huren. Een deel wordt gebruikt om terreineigenaren te compenseren bij schade. En we ondersteunen ook projecten in de natuur. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld één van de zitbanken bij de Eenzame Eik gesponsord. Er wordt vaak gevraagd of we de vignetten niet online kunnen verkopen, maar dat heeft niet onze voorkeur. Het vignet is regionaal en we hebben liever dat men de regio ondersteunt, vandaar dat het vignet alleen bij fietswinkels in de regio verkrijgbaar is." Met deze manier van aanpak om de routes aan te leggen en te onderhouden won MTB Utrechtse Heuvelrug begin november de aanmoedigingsprijs 2016 van het Nationaal Groenfonds.
Bron: Nieuwsblad De Kaap

Gratis MTB Magazine 

imbfreemagazine

Facebook 

Twitter 

#fc3424 #5835a1 #1975f2 #2fc86b #fcloc9 #eef12140 #200714072153